Ervaren dat je welkom bent!
Op de bijeenkomst van de Landelijk Cliëntenraad op 18 december, sprak ik met collega raadsleden over het onderwerp cliëntenparticipatie. Met name over wat het is dat je als cliëntenraad wilt bereiken. Met onze werkgroep kwamen we op het punt dat we willen dat onze achterban ervaart dat zij welkom is. En niet buitengesloten wordt om wat voor reden dan ook. Het maakt niet uit of dit op de werkvloer, in de wijk of bij instanties is. Onderwerpen als respect voor privacy, dezelfde rechten hebben als een ander, dat er naar je geluisterd wordt, in begrijpelijke taal aangesproken of aangeschreven worden, het zijn maar een paar voorbeelden van wat wij bedoelen.
Wij bedachten de volgende benadering:
Schema ervaren dat de welkom bent. Werkwijze cliëntenparticipatie
Uitleg schema
Voor onze doelgroep (in mijn geval de Wsw en Participatiepopulatie) is het, net als voor iedereen, belangrijk dat zij erbij horen. Dat mensen de moeite doen om serieus naar hen te luisteren ook al kost dat soms net iets meer tijd of moeite.
Wat daarvoor nodig is: dat gesprekspartners de vaardigheid hebben om recht te doen, gelijke kansen en mogelijkheden te bieden aan iedereen.
Dus een benadering op basis van Artikel 1 van de grondwet
Als we dan kijken naar het Inclusiemodel dan is het nodig om obstakels te verminderen voor alle partijen (door het bieden van begrip/ middelen en ondersteuning) Dan ontstaat:
Inclusie, en is iedereen in de gelegenheid om mee te doen. Daarvoor is het nodig dat we mét mensen praten en niet over mensen. Dat geldt in één op één situaties maar ook als we praten over groepen mensen. En als we met elkaar in gesprek zijn, op een rechtvaardige manier naar elkaar luisteren, en inzetten op het verminderen van obstakels, ontstaat de situatie dat iemand ervaart dat hij welkom is.