Vandaag wonnen wij als Cliëntenraad Wsw van de gemeenten Venlo, Beesel en Bergen, de beide prijzen van de Cliënt-in-Beeldprijs 2015: de jury én de publieksprijs!
De prijs werd uitgereikt op het landelijke congres van de LCR (Landelijke Cliëntenraad) op 9 april 2015
Film gemaakt voor LCR door Cor Vos Amsterdam
Cliënt-in-Beeld Juryprijs 2015
Cliënt- in-Beeld Publieksprijs 2015
Cliëntenraad Wsw Venlo, Beesel en Bergen – Privacy Wsw’ers De doelstelling van de Cliëntenraad Wsw Venlo, Beesel en Bergen is om op te komen voor de belangen van alle mensen met een Wsw-indicatie binnen genoemde gemeentes. Dit doen zij zaken te onderzoeken en op de hoogte te blijven van landelijke en regionale ontwikkelingen, om daarmee gevraagd of ongevraagd advies uit te brengen.
Initiatief: De cliëntenraad ontving klachten van werknemers SW-bedrijven over hoe werd omgegaan met hun privacy. De cliëntenraad wilde zichtbaar maken wat cliënten meemaken en beleven als zij zich niet goed kunnen en/of durven uiten. Hiervoor werd een participerend onderzoek ingezet. Eén persoon, met kennis over privacy, beschreef hoe het er binnen het SW-bedrijf aan toe gaat. Er volgde gesprekken, mondeling en per mail. Naar aanleiding daarvan is een rapport opgesteld. Daardoor heeft de gemeente het SW-bedrijf aangesproken op het overtreden van privacyregels.
Effect:
Verbeterplannen werden opgesteld om aan de regels te voldoen. Door media-aandacht zijn OR en bonden gestart met een, voor het personeel veilige, klachtenmeldingsactie.
De Cliëntenraad Wsw van Venlo Beesel en Bergen, waarvan ik onafhankelijk voorzitter ben, is wederom genomineerd voor de Cliënt in Beeld-prijs 2015. Vorig jaar wonnen wij al de publieksprijs. Dit keer deden wij onderzoek naar hoe er omgegaan werd met de privacy van Wsw’ers in onze gemeenten.
10 maart werden de genomineerden bekendgemaakt voor de landelijke Cliënt in Beeld-prijs 2015. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Landelijke Cliëntenraad (LCR). Dit jaar is het thema: ‘De cliëntervaring in beeld’. Elk jaar reikt de LCR twee Cliënt in Beeld-prijzen uit met een bijzonder thema: een juryprijs en een publieksprijs. Voor de publieksprijs stemmen de deelnemers aan het jaarlijkse LCR congres op de nominaties van de jury. Zowel de winnaar van de jury- als van de publieksprijs ontvangt 2500 euro en een mooi aandenken.
Als Cliëntenraad Wsw, een adviesorgaan van de gemeenten Venlo, Beesel en Bergen, hebben wij onderzoek gedaan naar hoe er omgegaan wordt met de privacy van de Wsw’ers in de regio. Naar aanleiding van ons rapport en de aanbevelingen zijn er heel goede verbeteracties gedaan door én gemeenten én sw-bedrijf.
Met de komst van de Participatiewetten lijken Wsw-raden niet meer belangrijk. Niets is minder waar! Alle cliënten die nu een Wsw-indicatie hebben, moeten kunnen meedenken en –praten over het beleid. Wsw’ers moeten een mening kunnen geven. Maar hoe dan? In een Wsw-raad? In een bredere Participatieraad of in een samenwerkingsvorm? De LCR heeft alle aandachtspunten vastgelegd in het factsheet Cliëntenparticipatie Wsw. De inspraak van Wsw’ers is onmisbaar.
Uitleg In het factsheet dat zo toegankelijk mogelijk is geschreven, wordt uitgelegd welke wetten er zijn waarmee ook Wsw’ers te maken (kunnen) krijgen. Ook de beantwoording van vragen als ‘wat is cliëntenparticipatie eigenlijk?’ en ‘Is burgerparticipatie ook voldoende’ komt aan bod. In een helder overzicht is opgenomen wat de aandachtspunten zijn voor de Wsw en de Wsw-raad.
(Door Anita Hütten)
Wat is cliëntenparticipatie Wsw?
De Wet sociale werkvoorziening (Wsw), heeft in 2008 een aantal wijzigingen gekregen. Door deze wijzigingen is het voor mensen die binnen de Wsw werken mogelijk geworden mee te denken en te praten over het beleid dat de gemeenten voeren met betrekking tot die wet. Dit noemen we cliëntenparticipatie. Participatie is een woord dat de afgelopen jaren steeds meer te horen is binnen de overheid. De overheid wil dat de burger meedenkt over de wet en de uitvoering daarvan door de gemeenten. U moet hierbij bijvoorbeeld denken aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet Werk en Bijstand (WWB) en nu de Participatiewet. Niet bij iedere groep, waarvan de overheid wil dat zij aan cliëntenparticipatie doen, spreekt het voor zich dat zij zelfstandig een vorm van cliëntenparticipatie op kunnen zetten in opdracht van de gemeente. Daarom is er, door het Ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid, subsidie verstrekt aan het programma Versterking Cliëntenpositie (VCP) waarvoor ik werkzaam ben geweest tot eind 2009. VCP heeft de opdracht gekregen om cliëntenparticipatie Wsw op te zetten voor de gemeenten. De opdracht hield in het opzetten, trainen en coachen van Wsw-raden en ondersteunen van beleidsmedewerkers van de gemeenten. Hier is begin 2008 mee begonnen en het project liep tot en met december 2009.
Om voor de Wsw in aanmerking te komen hadden mensen een Wsw-indicatie nodig, die werd afgegeven door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). Iedereen die werkt in de sociale werkvoorziening én valt onder de Wet sociale werkvoorziening, heeft een dergelijke indicatie. Voor de mensen die al vóór 1998 in de sociale werkvoorziening werkten is die indicatie onbeperkt geldig. Voor iedereen die ná 1998 ingestroomd is, heeft de indicatie een geldigheidsduur.
Factsheet
Het factsheet is goed te gebruiken als voorbereiding op overleggen over cliëntenparticipatie met de gemeente of andere cliëntenraden. Klik voor een download van: