Het belang van vertrouwen

Werken aan inclusie door middel van het Inclusiemodel levert u indirect nog een groot voordeel op: het herstelt of verstevigt het vertrouwen. Vertrouwen van uw burger, uw werknemer of uw cliënt. Het inclusiemodel biedt een waarborg dat u aandacht besteedt aan dat wat mensen belangrijk vinden: persoonlijke aandacht.

Waarom zou u willen werken aan vertrouwen? “Vertrouwen is geen zachte factor”, zegt Stephen M.R. Covey. “Het is een keihard, meetbaar management-instrument en een doorslaggevende factor voor het succes van organisaties en leiders.”

Hij gebruikt de volgende formule:

↓vertrouwen= ↓snelheid + ↑kosten (Laag vertrouwen = lage snelheid + meer kosten)

↑vertrouwen= ↑snelheid + ↓kosten (Groot vertrouwen = meer snelheid + minder kosten)

afbeelding van een 3d figuur dat zich laat vallen in vertouwen dat de ander hem vangt

Een voorbeeld: als u als gemeente wilt dat burgers elkaar ondersteunen, zoals met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), dan zult u ook zelf de handen uit de mouwen moeten steken. De Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ) stelt dat “De houdbaarheid van solidariteit wordt bepaald door de vraag of het wederkerigheid heeft”. Ter verduidelijking: wederkerigheid is de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift (‘voor wat hoort wat’).

Problemen met vertrouwen raken iedereen. Wilt u meer weten over inclusie, het Inclusiemodel of de inzet van de Regionaal Sociaal Coach™ en de Wijkcoaches? U kunt een samenvatting van het onderzoek vinden onder het menu Inclusieonderzoek. U kunt hier ook het volledige onderzoek aanschaffen. Voor meer persoonlijke uitleg maakt u een afspraak via het contactformulier.